Carol’s Cousin

DARK COUNTRY-FOLK & BLUES
Giromagny, France

Dom Ferrer, Ballon d'Alsace
Dom Ferrer, Ballon d’Alsace

facebook.com/carolscousinmusic | “No” (album, iTunes)


[EN] “No”, the first and only album released by Carol’s Cousin, is no ordinary musical undertaking. “No” is a document, released some thirty years into Dom Ferrer’s journey. Born and bred in Savoie, Dom’s fascination with America – its wide open spaces, lakes and mountains and the stories contained within them – first drew him there in the 1980s, working several odd jobs from town to town, as a chauffeur in New York, a butcher in Denver… Dom Ferrer/Carol’s Cousin is a travelling man, a keen observer, a story-teller; his album, “No”, is a brutally honest collection of a man’s journey into adulthood through to middle-age; and lays bare his own vulnerability, both in moments of hardship as in moments of euphoria and peace. The music is stripped-down blues-infused folk; the overall darker shades – minor chords, his matured, grated voice reminiscent of Johnny Cash and Nick Cave – are dotted with light, in the swaying melodies and bright whistles of some tracks.

Despite the deep voice and all the grunge that goes along with the idea of a middle-aged rock ‘n roll poet, what remains the most haunting in Carol’s Cousin’s debut album is its fragility, as one of the songs of “No” illustrates: “The Bird” recounts the day the singer came across a dying bird, and explores that snippet of a moment that the tiny creature is still alive and then no longer; the man holding life, and then death, in his hands. The crux of Carol’s Cousin’s journey is therefore venturing into the great unknown, by letting on that vulnerability is bravery.

— Jannike Bergh

 


Carol's Cousin au Petit Bain
Carol’s Cousin au Petit Bain

[FR] No, premier et unique album publié de Carol’s Cousin, n’est pas une découverte musicale ordinaire. No est un document, relatant trente ans d’excursions entreprises par Dom Ferrer. Né et élevé en Savoie, la fascination de Dom pour l’Amérique, ses grands espaces à perte de vue, ses montagnes et ses lacs pleins d’histoires, l’a conduit de l’autre côté du continent dans les années 80. Enchaînant les jobs les plus variés de ville en ville (chauffeur à New York, boucher à Denver). Dom Ferrer/Carol’s Cousin est un homme itinérant, un observateur attentif, un narrateur. Son album No est une collection brutalement sincère. On y suit le chemin d’un homme, de l’âge adulte à la cinquantaine, un homme ouvertement vulnérable, tant dans ses épreuves que dans ses instants de paix et d’euphorie. Sa musique se disperse dans un blues infusé de folk. Teintée principalement d’un ton sombre, accords mineurs, sa voix rocailleuse affinée,  rappelant Johnny Cash et Nick Cave, sa musique est aussi parsemée d’éclats de légèreté sur des mélodies oscillantes et sur certains morceaux où s’immiscent des éclaircies sifflées.

Au-delà de cette voix profonde et de la décrépitude que l’on accordera à un poète rock’n’roll cinquantenaire, ce qui nous hante le plus avec le premier album de Carol’s Cousin c’est sa fragilité. Comme l’illustre l’un des titres de No: « The Bird », où le chanteur explore les derniers instants d’un oiseau mourant, mettant en musique ce moment suspendu entre la vie et la mort. L’homme tenant dans sa main la vie, puis la mort. L’essence même du voyage de Carol’s Cousin est cette exploration de l’inconnu, où s’exprime bravement sa vulnérabilité. 

— Traduction: Mehdi D. Margolin



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