GUY BUTTERY

EXPERIMENTAL / FINGER-STYLE GUITAR FOLK
Kwazulu Natal, ZA

Guy Buttery. Photo credit: Eric Kruse
Guy Buttery. Photo credit: Eric Kruse

guybuttery.bandcamp.com | facebook.com/guybutterymusic | www.guybuttery.co.za


 [EN] GUY BUTTERY needs no introduction to South African audiences who like themselves a bit of experimental folk wizardry. Having been dubbed a guitar prodigy when he released his debut album, “When I Grow Up” (2002) at the age of 18, he has since released the more experimental “Songs from the Cane Fields” (2005) and the South African Music Award-winning “Fox Hill Lane” (2009), in which he collaborated with renowned Zulu blues hero Madala Kunene, his guitar mentor Nibs van der Spuy, the late great Syd Kitchen, and prominent French-Italian folk producer Piers Faccini. “Fox Hill Lane” is a conversation of sorts, among instruments, and friends. Natural and spontaneous, it is the kind of magic that only emerges when surrounded by good friends and equally nourishing subject matter.  Buttery has subsequently released “In the Shade of the Wild Fig Tree” (2011) a collaboration album with Nibs van der Spuy, “To Disappear in Place” (2011), a collection of outtakes, remakes and live recordings; and finally, “Live in Kwazulu” (2013), recorded live over two evenings at The Howard College Theatre in Durban, South Africa, featuring the previously unreleased “Smithfield”, a haunting ‘Martian-folk’ song about said small Free-State town, recorded using the saw, ebow and loops.

Guy Buttery has been hailed as one of the best fingerstyle guitarists of his generation, being both a disciplined scholar of his instrument, and keen to explore, experiment, improvise. He therefore ventures far and wide, both in structure and sound. Ultimately, his compositions are rich with nostalgia and longing, yet propelled by an ever-present sense of optimism. There is a cinematic quality to the songs, as though they are images or sequences, with Buttery cleverly crafting soundscapes to capture moments in time: impressions of light, shadow, movement…; of laughter and silence, introspection and memory. When words fail to transcribe our experiences and impressions, it so happens that other forms of art exist to externalise them. Guy Buttery, the down-to-earth bloke with a guitar, unwittingly, achieves exactly this.

 Jannike Bergh


“To Disappear In Place” (2011)

[FR] Nul besoin de présenter GUY BUTTERY au public sud-africain qui apprécie sa folk expérimentale de génie. Considéré comme un prodige de la guitare lors de la sortie de son premier album, “When I Grow Up” (2002) alors qu’il avait 18 ans, il a depuis sorti l’album plus expérimental “Songs from the Cane Fields” (2005), et “Fox Hill Lane” en 2009 pour lequel il a remporté un South African Music Award. Pour cet album, il a collaboré avec la légende du Blues zoulou Madala Kunene, son professeur de guitare Nibs van der Spuy, le grand Syd Kitchen, et le célèbre producteur de folk franco-italien Piers Facini. “Fox Hill Lane” est un genre de conversation, entre instruments, entre amis. Naturel et spontané, on y retrouve cette étincelle de magie qui n’apparaît qu’entourée d’amis de qualité, et de thèmes enrichissants. Buttery a par la suite sorti “In the Shade of the Wild Fig Tree” en 2011, un album en collaboration avec Nibs van der Spuy, e“To Disappear in Place”, composé de prises inutilisées, de reprises et d’enregistrements de live; et dernièrement, “Live in Kwazulu” (2013), enregistré lors d’une série de concerts au Howard College Theatre, à Durban. On y retrouve une version inédite du morceau « Smithfield », un hommage à cette ville où se trouve un centre de recherche dédié aux extra-terrestres ; avec ses airs martiens, ce morceau a été enregistré à l’aide d’une scie, un ebow et des loops.

Guy Buttery a été salué comme l’un des meilleurs guitaristes de fingerstyle de sa génération, à la fois expert rigoureux et enthousiaste à l’idée d’explorer, d’expérimenter, d’improviser. Il va donc toujours loin, dans le son et la structure de sa musique. En fin de compte, ses compositions regorgent de nostalgie onirique, mélancolique tout en étant propulsées par un optimisme sous-jacent. Ses chansons ont quelque chose de cinématographique, comme s’il s’agissait d’images ou de séquences, dans lesquelles Buttery crée adroitement un paysage sonore pour réussir à saisir des instants : une impression de lumière, d’ombre, de mouvement …; de rires et de silence, d’introspection et de souvenirs. Lorsque les mots manquent pour transcrire nos expériences et nos sentiments, il y a justement d’autres formes d’art qui permet de les extérioriser. Guy Buttery, le type terre à terre avec sa guitare, sans le savoir, y parvient parfaitement.

— Traduction: Violette Guinchard



Guy Buttery,
Guy Buttery, “Live in Kwazulu” (live album, June 2013)
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